Sen språkutveckling

Vet barn som sagt "mamma" redan vid några månaders ålder. Själv väntar jag fortfarande. Han vet att hunden säger "voff", dinosarien "wrrooaaahhh" och enkla uttryck som "oj", och "hej" (ibland..) men annars är det mest långa haranger av kinesiska som strömmar ut ur munnen på honom, och inga förståeliga ord. Tycker egentligen mest han låter som en liten the sims-gubbe!!

Däremot så förstår han så in i bomben mycket. Lätta instruktioner som "kan du hämta mammas skor?", "kan mamma få bilen?" eller "kan du sätta den på bordet" förstår han och följer utan problem. Lite småpraktiskt sådär med en ny hjälpreda i huset, och jag blir dunderstolt varje gång jag inser att jag förstår det jag menar.
Han vet också att man ska blåsa på varm mat, eller när man slagit sig, att man kan rycka på axlarna och slå ut med armarna när man inte kan hitta något som är borta och hur man gör när man schampoonerar in håret.

Men talet. Där går det trögare alltså. Min personliga gissning är att det beror på att han är/blir tvåspråkig. Nu kanske inte norska/svenska kan likställas med arabiska/islänska eller så, men klart som tusan att det blir förvirrande när han gått från att höra:
1. I princip uteslutande svenska
2. Både svenska och norska hemma
3. Bara norska på dagis, och båda språken hemma

När jag var 15 så satt jag ofta barnvakt till världens (näst) sötaste pojke som heter Alexander. Alexander har en svensk mamma, och en norsk pappa. Han bor i Sverige och gick på svenskt dagis. Och var precis lika sen i talet som Emil.  

Nåväl. Det är inte så att jag springer runt i panikparanoia här. Talet kommer när det kommer. Och när han är redo. Tills dess så får vi njuta av härligt the sims-babblande.


Kommentarer
Postat av: Gabbi

Det kommer verkligen Aggi!

Vi har barn som är födda i maj samma år som Emil och dom har praktiskt taget precis börjat. Så oroa dig inte :D

2012-04-18 @ 20:16:02
Postat av: Sandra (Sofias syster!)

Sant som du säger att det antagligen beror på att han är (kommer att bli) tvåspråkig. Har läst mycket om tvåspråkighet i min utbildning, och tvåspråkiga barn sägs utveckla en förståelse för båda språken tidigt, men kommer oftast igång med sitt eget tal relativt sent. :) Söt e han i alla fall!

2012-04-19 @ 13:53:20
Postat av: mimmi

(det de andra sa + ååååh han förstår ju hur mycket som helst <3 <3 <3 <3 <3 <3 så himla häftigt!) (ååhhhh! det började liksom med vår resa ändå på något sätt, och nu kommer din SON prata norska. gråter på mig här) <3

2012-04-19 @ 18:04:00
Postat av: Annie syster moster

älskar att du förstår vad du menar :D haha

"och jag blir dunderstolt varje gång jag inser att jag förstår det jag menar."

förlåt men tyckte det var för klockrent för att inte kommentera :D

2012-05-01 @ 11:22:36
URL: http://sovmorgon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0